29-09-2024: wedstrijdverslag Erix 1 – Rijnland 1 3-1 (1-0)

Erix heeft over geluk niet te klagen en behaalt zeer nuttige overwinning tegen Rijnland (3-1).

Erix heeft vanmiddag tegen Rijnland uit Lobith een gelukkige maar zeer nuttige overwinning behaald. Het werd 3-1 en daarmee is de eerste driepunter van het seizoen een feit.

In de openingsfase waren beide ploegen aan elkaar gewaagd. De eerste goede kans was voor Erix. Nieuwkomer Jesse Klein Gunnewiek werd aan de linkerkant de diepte ingestuurd en gaf een afgemeten voorzet op de inkomende Viggo te Woerd. Viggo schoot in vrijstaande positie de bal hard en laag in maar de Rijnland-doelman bracht prima redding. In de 11e minuut werd Rijnland gevaarlijk. Een goede voorzet vanaf de rechterkant kon van dichtbij niet binnengewerkt worden door de spits doordat hij de bal niet goed raakte. In de 16e minuut was Erix opnieuw gevaarlijk. Juup te woerd ging goed door aan de rechterkant, zijn voorzet bereikte Viggo te Woerd maar zijn schot werd wederom goed gered door de Rijnland-doelman. In de 17e minuut was het wel raak voor Erix. Viggo te Woerd beoordeelde een voorzet van de sterk spelende Mats Weenink op waarde en schoot de bal hoog in het net. 1-0. Hierna ontstond er een gelijkopgaande wedstrijd waarbij beide ploegen enkele kansen kregen. Erix speelde een redelijke tot goede 1e helft.

Vlak na rust ontsnapte Erix-verdediger Teun Roerdink aan een rode kaart. Hij trok een doorgebroken Rijnland-speler net buiten de 16-meter neer maar de scheidsrechter trok slechts geel. De daaropvolgende vrije trap ging rakelings over. In de 51e minuut kreeg wederom Viggo te Woerd een grote kans om Erix op 2-0 te zetten. Alleen voor de Rijnland-doelman schoot Viggo de bal naast. Rijnland was na rust de betere ploeg en zette Erix onder druk. In de 67e minuut viel dan ook de gelijkmaker. Een voorzet vanaf de rechterkant werd door de spits van Rijnland verlengd en deze verdween over Erix-doelman Tim Oude Elferink in het Erix-doel. De gelijkmaker was op dat moment verdiend gezien het spelbeeld. In de 70e minuut leek Rijnland op voorsprong te komen maar de scheidsrechter keurde het doelpunt af wegens hands. Maar ondanks dat Rijnland de 2e helft beter was had Erix het geluk aan haar zijde. In de 75e minuut ging een voorzet vanaf de linkerkant van Juup te Woerd over de Rijnland-doelman heen en belandde in het doel. 2-1. Dit was een belangrijk kantelpunt in de wedstrijd. Rijnland probeerde hierna Erix wel opnieuw onder druk te zetten maar het geluk ontbrak voor de gasten uit Lobith. In de 84e minuut werd het zelfs 3-1 voor Erix door invaller Mart Donderwinkel. Mart rondde een goed uitgevoerde Erix-counter beheerst af en daarmee zijn de eerste 3 punten van het seizoen een feit.

Erix heeft vanmiddag het geluk afgedwongen en dat heb je nodig als het krachtsverschil tussen beide ploegen gering is. Volgende week zondag 6 oktober speelt Erix uit in Varsselder-Veldhunten tegen G.W.V.V.. Geen onbekende ploeg voor Erix.