22-09-2024: wedstrijdverslag Basteom 1 – Erix 1 3-1 (1-1)

Erix kent een valse seizoensstart door met 3-1 te verliezen uit bij Basteom.

Erix begon voortvarend aan de wedstrijd en pakte meteen het initiatief. Dit leidde in de 4e minuut al tot de 1-0 van Juup te Woerd. Rick ten Have kreeg de bal op het middenveld, stak Jesse klein Gunnewiek de diepte in welke op zijn beurt de bal aan Juup gaf. Deze schoot beheerst rechts in de onderhoek raak, 1-0. Na deze fase probeerde Erix door te pakken, maar zonder echt grote kansen te creëren. Basteom kwam beter in de wedstrijd en begonnen de eerste kansen te krijgen. Deze fase kwam Basteom verdiend op 1-1 in de 24e minuut. Een laag genomen hoekschop kwam in de kluts voor de voeten van de spits welke de bal hard achter keeper Tim wist te schieten. Na de gelijkmaker ontvouwde zich een gelijk opgaande wedstrijd waarin beide teams compact gingen staan en gevaarlijk proberen te worden vanuit de omschakeling. Net voor rust viel er nog één kans te noteren van Erix zijde, een goede aanval over rechts kwam na een voorzet van Jesse klein Gunnewiek voor de voeten van Viggo te Woerd. Hij schoot de bal in het zijnet. Al met al een terechte ruststand.

Na rust ging het verder waar het in de eerste helft gebleven was, beide teams probeerden door middel van de omschakeling gevaarlijk te worden. Wel leek Erix in deze fase iets comfortabeler aan de bal, zonder echt grote kansen te creëren. Vanuit de omschakeling kreeg Basteom een mogelijkheid op de voorsprong, echter vond de spits van Basteom in de 60e minuut Tim op zijn weg naar het doel. Erix begon in deze fase beter te voetballen en wist Basteom verder terug te dringen op eigen helft. Het kreeg een aantal vrije trappen en leken op weg te gaan naar een voorsprong. Niks was minder waar, vanuit de tegenstoot dook plotseling de Basteom spits op in de 16 van Erix. Rob van Ittersum trok de spits onderuit en de leidsman van dienst legde de bal op de stip. Deze werd beheerst in de linker onderhoek gedeponeerd. 2-1 voor Basteom in de 65e minuut. Erix probeerde de draad na deze tegenslag op te pakken en creëerde een reuzekans op de 2-2. Na goed doorstappen van Rob veroverde hij de bal en stuurde Juup de diepte in. Oog in oog met de keeper probeerde Juup een lob over de keeper uit te voeren, welke net te veel snelheid bleek te hebben en over het doel ging. Erix ging nog meer risico nemen en drong aan richting het Basteom doel. Het ontbrak in deze fase aan een goed eindpass om daadwerkelijk grote kansen te creëren. In de 84e minuut ging het mis voor Erix, een vrij trap vanaf de rechterkant werd ingedraaid en goed ingekopt door een Basteom-verdediger. Het verzet was definitief gebroken. Erix probeerde het nog wel met opportunistische ballen richting de voorhoede, maar deze werden verder niet meer gevaarlijk.

Erix heeft zichzelf een slechte dienst bewezen en had misschien wel recht op een gelijkspel op basis van het getoonde spel. Het feit is dat Erix met lege handen staat na de eerste competitiewedstrijd. Aanstaand zondag, 29 september, heeft Erix de kans op eerherstel in de thuiswedstrijd tegen SP Rijnland.